Wednesday, May 21, 2008

KAYA BUKAN DI SEGI MATERIAL SAJA.

MEMBACA blog Sdr Mohd Sayuti Omar (http://msomelayu.blogspot.com) berkaitan peingatan arwah ayahnya, Omar bin Othman dengan madah; hina besi kerana karat, hina manusia kerana miskin lantas mengingatkan saya terhadap tafsiran saya tentang miskin sebelum ini.
Dulu saya menyangka bahawa jika tidak memiliki duit atau material seseorang itu dianggap miskin dan tentulah dipandang hina oleh anggota masarakat. Persepsi saya juga menyatakan kekayaan material itu membahagiakan.
Namun sebenarnya ia tidak begitu tepat. Memiliki pengetahuan yang banyak juga adalah kekayaan, sementara kesihatan adalah kekayaan yang tidak ternilai harganya.
Saya menydarinya selepas diserang strok pada 17.9.1999 sehingga mengakibatkan sebahagian badan lumpuh dan terlantar di rumah selama 6 bulan. Alhmdulillah kini saya semakin pulih dan berupaya memandu motokar.
Sebagai di antara tanda bersyukur, saya sedang menyusun sebuah buku sepanjang 18 bab menceritakan pengalaman peribadi untuk dipasarkan selewat-lewatnya awal tahun 2009 akan datang. Sementara itu, sebahagian daripadanya bolehlah dibaca dalam blog saya dengan menjenguk http://asalbayu-bangkitsemula.blogspot.com

No comments: