Tuesday, May 20, 2008

05: AMARAN AWAL YANG TIDAK DIENDAHKAN!


MENURUT Allahyarhamah ibu saya, sewaktu kecil iaitu semenjak bayi lagi saya ada mengidap lelah yang mengikut istilah di desa kelahiran saya di Baling ia dikenali sebagai ‘hanik’. Selain itu saya juga sering sakit gigi yang berlubang akibat dimakan ulat.

Ada suatu pengalaman peribadi di zaman kanak-kanak berkaitan ulat gigi yang barangkali ada orang lain juga pernah mengalaminya. Di kampung saya ada seorang yang berkebolehan membuang ulat gigi secara membacakan mentera dan saya memanggilnya sebagai Pak Su Mat.

Saya yang masih belum bersekolah waktu itu telah dibawa menemuinya. Sebagai seorang kanak-kanak yang sering sakit gigi, pada mulanya saya berasa takut. Pengalaman saya, sakit gigi boleh meningkatkan suhu kemarahan sekalipun ketika mendengar ayam berketak sewaktu bertelur.

“Tak usah takut. Tak sakitpun,” pujuk Pak Su Mat.

Adik ipar Pak Su Mat pergi mendapatkan sejenis hidupan yang di desa saya kenali sebagai ‘lepek’. Ia adalah sejenis serangga yang tingal di dalam debu tanah kering bawah rumah yang terdapat sabut kelapa atau kayu reput. Bentuknya seperti lipas, tetapi saiznya berkali ganda lebih kecil daripada lipas. Warnanya hitam, belakangnya berkilat dan kulitnya pula lembut bukannya keras seperti kumbang atau bubuk.

Setelah beberapa ekor serangga itu diperolehi, ia di picit untuk memecahkan perutnya. Isi perutnya yang berwarna putih itu disapu di pipi saya yang bersetentang dengan gigi yang berlubang itu. Saya merasa jijik serta geli geleman dengan isi perut serangga yang terasa melekit dan sejuk itu. Sambil membaca mentera Pak Su Mat mengikis pipi saya yang masih dibasahi isi perut serangga tersebut dengan menggunakan bilah sembilu.

Saya merasa takjub bila diperlihatkan ‘ulat gigi’ yang masih hidup berbentuk seperti cacing yang amat halus dan masih bergerak-gerak.

“Inilah ulat yang selalu mengorek gigi kita. Insya Allah lepas ni Halim tak sakit gigi lagi,” kata Pak Su Mat.

Memang benar seperti yang dikatakan, saya tidak lagi mengalami sakit gigi seperti sebelumnya.

Berkaitan dengan penghidapan lelah pula, saya yakin ia ada kaitan dengan faktor geografi desa kealahiran saya. Rumah saya terletak di kaki bukit yang membelakangi arah matahari terbit. Oleh yang demikian, rumah saya itu lambat mendapat sinaran cahaya matahari sekalipun waktu itu jarum jam telah menunjukkan telah pukul 11.00 pagi. Sudah tentulah keadaan udaranya masih dingin dan ini akan menyebabkan sesiapa sahaja culas untuk mandi. Tambahan pula sumber air untuk mandi, membasuh dan minum adalah sebuah perigi yang juga terletak di kaki bukit dan air yang terbit dari mata air di situ amat dingin.

Jika perigi itu dibersihkan, airnya amat jernih dan boleh menggugat perasaan di waktu siang dalam bulan puasa (Ramadhan). Hal ini pernah saya alami sendiri ketika berada di bangku sekolah rendah dahulu. Setiap hari sewaktu pulang dari sekolah ketika matahari tengah rembang dan tekak pula merasa amat haus, mahu tidak mahu terpaksa singgah sekika lalu amat teruja untuk melihat airnya yang jernih itu kerana laluan untuk pulang ke rumah berdekatan dengan perigi berkenaan. Kejernihan airnya sehingga ternampak dengan ketara dasar serta ikan-ikan yang sedang berenang di dalamnya.

Oleh yang demikian tidak hairanlah saya menghidap lelah yang turut dihidapi oleh beberapa orang saudara sepupu saya. Walau bagaimanapun apbila usia saya semakin meningkat daya ketahanan badan (imunisasi) semakin kuat menyebabkan penghidapan lelah pulih.

Di sepanjang ingatan saya, ketika berada di bangku sekolah rendah hanya sekali saya diserang demam malaria Selain itu saya juga menghidap kecacingan yang akan betah selepas memakan sirap ubat cacing. Begitu juga batuk yang ada juga sekali-sekala saya deritai dan dapat disembuhkan kemudian dengan sirap ubat batuk yang diperolehi daripada Hospital Daerah Baling (HDB).

Beberapa bulan sebelum diserang strok pada 17.9.1999 saya teringat kembali akan beberapa gejala yang merupakan amaran awal telah saya rasai. Namun saya langsung tidak mengendahkannya kerana menganggap tiada perkara buruk yang akan berlaku.

Antaranya ialah sakit kepala yang amat sangat. Lazimnya ia hanya berlaku di pejabat selama tidak sampai sejam. Bila merasakan keadaan sedemikian, saya cuba untuk melelapkan mata seketika tetapi tidak dapat berbuat demikian. Anehnya sewaktu berada di rumah atau sedang menonggang motosikal tiada pula rasa sakit kepala menyerang.

Namun begitu sewaktu sedang menonggang motosikal yang lazimnya tidak melakukan perjalanan jauh, kadang-kadang penglihatan berpinau-pinau atau mengikut perkataan biasa disebut ‘pandangan berkunang-kunang’. Gejala begitu biasanya menunjukkan seseorang itu akan pitam. Bila merasa gejala sedemikian berlaku, jika sedang mengadakan perjalanan dengan motosikal saya akan berhenti di tepi jalan kerana lazimnya ia akan pulih seperti sediakala beberapa minit kemudian.

Keadaan tersebut saya rasai beberapa kali tanpa mengesyaki ia adalah petanda sesuatu yang buruk akan berlaku.

Selain itu sering juga saya mengalami rentak jantung yang tidak sekata dan kadang-kadang degupannya teramat pantas. Bila degupan jantung pantas selalunya saya akan buang air kecil dengan begitu kerap. Jika ia berlaku ketika hendak tidur badan akan berpeluh dan mata sukar di lelapkan. Degupan jantung yang pantas itu berlangsung dalam jangkamasa yang singkat sahaja dan bila dirasakan sedemikian saya akan berbaring secara menelentang lalu seketika kemudian ia kembali normal. Kesan yang saya rasai selepas degupan jantung normal semula ialah rasa sakit seketika di bahagian dada atau lebih tepat lagi di bahagian jantung.

Seingat saya degupan jantung yang pantas itu sesekali dirasakan semenjak zaman kanak-kanak, iaitu sewaktu saya masih di sekolah rendah. Sangkaan kuat saya mengatakan ia berkaitan dengan penghidapan lelah yang pernah saya lalui sewaktu saya masih bayi dan kanak-kanak sebab bila ia kembali normal saya merasa badan agak lemah di samping sebagaimana biasa akan terasa sakit sedikit di bahagian dada.

Pandangan yang berkunang-kunang pernah saya rasai beberapa kali ketika di tingkatan tiga sekolah menengah yang kadang-kadang mengambil masa yang agak lama untuk pulih. Ini akan diikuti dengan rasa sakit kepala setelah penglihatan normal semula.

Ketika memulakan pengajian di tingkatan empat, beberapa kali saya terjatuh dan tidak sedarkan diri lalu terpaksa kawan-kawan dan guru kelas saya, Cikgu Mokhtar Basharudin menghantar saya pulang ke rumah. Keluarga memang kenal baik dengan Cikgu Mokhtar kerana bapanya pernah jadi Guru Besar di Sekolah Kebangsaan Habsah ketika kakak sulung saya masih bersekolah di situ, sementara bapa adalah salah seorang Ahli Lembaga Pengelolanya.

Cikgu Mokhtar kemudian jadi Guru Besar (kini digelar Pengetua) di Sekolah Menengah Kebangsaan Baling, Kedah.

Kejadian yang menimpai diri saya itu sebenarnya ada kaitan dengan makhluk ghaib yang ada di antara individu sukar mempercayainya diceritakan di dalam Al-Quran. Berikutan dengan kejadian tersebut, saya menghidap demam dan tidak dapat ke mana-mana lalu terpaksa bercuti selama tiga bulan untuk menjalani rawatan dengan seorang dukun yang ada hubungan tali persaudaraan dengan keluaga kami secara bau-bau bacang .

Kejadian yang sama berulang selepas saya bekerja dan telah berkahwin serta mempunyai anak. Alhamdulillah, perkara tersebut tidak lagi berlaku.

Dalam tahun 1978 saya merasa kurang sihat lalu pergi bertemu dengan seorang doktor di sebuah klinik swasta di Alor Setar.

“Umur baru 25 tahun, tapi blood pressure banyak tinggi,” ujar doktor berketurunan India itu. “Kalau macam ini kamu kena masuk wad. Nanti saya bagi satu surat.”

Tanpa membuang masa saya berkejar ke HAS untuk memeriksa tekanan darah bagi mendapatkan kepastian.

“Tekanan darah awak baik saja,” kata doktor yang memeriksa saya.

“Tapi baru sekejap tadi saya pergi ke klinik swasta dan diberitahu bahawa tekanan darah saya telah meningkat,” balas saya.

“Duduk di luar dulu, nanti kita periksa sekali lagi,” ujar doktor itu kemudian.

Setelah agak lama, tekanan darah saya diperiksa sekali lagi dan doktor itu memberitahu bahawa keputusan bacaan tekanan darah saya serupa dengan sebelumnya. Saya agak keliru dengan perkhabaran yang diterima itu lalu bergegas semula ke klinik tempat saya melakukan pemeriksaan sebelum ke HAS tadi untuk mendapatkan surat seperti yang dijanjikan.

Tiga hari kemudian, saya membawa surat berkenaan pergi ke HAS dan membuat pemeriksaan bagi mendapatkan bacaan tekanan darah. Saya yang ketika itu masih bujang kemudian dimasukkan ke wad dan diberi makan dua kali sehari yang diistilahkan sebagai ‘low salt, low fat’. Selain itu saya juga diberi dua jenis ubat (dadah) yang dikenali sebagai “bethaloc” dan “mini press”.

Saya tinggal di wad HAS selama dua minggu dan dibenarkan pulang setelah ditetapakan agar memenuhi temujanji di Klinik Perubatan, Unit Rawatan Lanjutan (MFUC) HAS setaip dua minggu sekali pada jam 2.00 petang. Doktor menasihatkan agar saya mengawal makanan dengan mengurangkan garam dan santan serta daging terutama bahagian yang mengandungi lemak.

Kesan yang wujud setelah mengambil dua jenis ubat yang diberi oleh pihak hospital itu ialah rentak jantung saya selalu pantas. Selepas beberapa tahun iaitu selepas berkahwin dan mempunyai seorang anak, saya mendapati badan saya selalu berpeluh ketika tidur sehingga tilam tempat saya tidur itu menjadi hitam. Badan saya juga dinaiki ruam dan terasa panas biarpun setiap hari berada dalam pejabat berhawa dingin di samping sering buang air selepas kira-kira setengah jam selepas makan.

Perkara ini saya jelaskan kepada doktor di sebuah klinik swasta. Dia menasihatkan agar saya membuat pemeriksaan di HAS kerana katanya terdapat gejala-gejala saya menghidap tiroid (thyroid).

Setelah diperiksa, doktor di HAS memaklumkan ia mungkin kesan ke atas pengambilan mini press, lalu pemberiannya di hentikan. Tetapi bethaloc pula dijangka boleh menyebabkan penghidapan lelah yang pernah dialami sewaktu zaman kanak-kanak dahulu berulang. Namun saya perlu mengambil ubat bagi mengawal tekanan darah tinggi. Mahu tidak mahu saya bersedia menerima risiko menghidap lelah jika ia berbalik semula.

Beberapa tahun kemudian saya menghidap demam yang teruk. Badan terasa sejuk walaupun memakai baju tebal sehingga saya meminta agar isteri memanggil ambulan.

Sekali lagi saya menjadi penghuni wad HAS tetapi selama kira-kira seminggu sahaja. Sewaktu dimasukkan ke wad saya disuruh menanggalkan baju tebal dan tidur dibawah kipas siling yang sedang berputar ligat. Apa yang menghairankan ialah setelah mematuhi suruhan doktor suhu badan saya mulai turun dan demam yang dialami beransur sembuh. Hanya tekak saya sahaja berasa berselaput dan setelah diperiksa memang terdapat gejala tiroid.

Bagi mengesahkannya, contoh darah saya perlu diambil lalu dihantar ke makmal swasta di Pulau Pinang dengan dikenakan sedikit bayaran kerana mesin untuk menguji darah di HAS rosak ketika itu.

Tekanan darah saya masih belum normal dan saya masih mengikuti jadual pengambilan ubat di samping diberikan ubat yang jika tidak salah dikenali sebagai ‘carbimazole’ selama beberapa tahun. Setiap bulan saya dikehendaki memenuhi temujanji bagi membuat pemeriksaan di Klinik Perubatan, Unit Rawatan Lanjutan (MFUC) HAS.

Amaran yang mengingatkan saya tentang kemungkinanan diserang strok berterusan, tetapi saya tidak mengendahkannya kerana kurang pengetahuan mengenai perkara tersebut. Selepas mendapat strok barulah saya merasakan pengetahuan tentang hal itu penting. Lalu apa sahaja maklumat yang tersiar di media cetak (majalah atau akhbar) dan penerangan menerusi media elektronik (radio dan televisyen) menarik perhatian saya.

Mantan Menteri Kesihatan, Datuk Chua Jui Meng pada sidang media selepas merasmikan Rumah NASAM (Persatuan Angin Ahmar Malaysia) di Petaling Jaya (1.8.2000) menegaskan, purata serangan angin ahmar di negara ini dianggarkan 2 bagi 1,000 orang. Ini menunjukkan bahawa 46,520 orang diserang angin ahmar setiap tahun.

Antara tanda-tandanya ialah: sakit kepala, penglihatan kabur, kebas di beberapa bahagian tubuh dan sukar bertutur. Golongan yang terdedah kepada risiko atau berpotensi di serang angin ahmar meliputi pesakit kencing manis, peghidap tekanan darah tinggi dan mereka yang mempunyai kolesterol tinggi.

Kajian Hospital Kuala Lumpur (HKL) pada 1995, sebanyak 47% pesakit angin ahmar terlantar di katil selepas menjalani rawatan dan 22% lagi terpaksa menggunakan kerusi roda. Sementara itu, 86% bekas pesakit angin ahmar menghadapi masalah untuk makan, 36% masalah pertuturan dan 32% lagi masalah pundi-pundi kencing.





No comments: