Sunday, May 18, 2008

04: KEAJAIBAN ANUGERAH ALLAH.

SETELAH kira-kira tiga bulan mengambil produk yang telah di perkenalkan oleh Encik Hashim itu saya telah merasakan diri agak mantap untuk berdiri. Namun keupayaan untuk berjalan masih belum diperolehi dengan sempurna kerana terpaksa dipapah. Mutu vokal saya juga masih kurang sempurna dan mungkin ramai yang mendengarnya sukar memahami apa yang dituturkan.

Meskipun boleh dikatakan saya baru mengenali Encik Hashim, dia cepat mesra dengan kami sekeluarga. Kerap juga dia mengunjungi rumah kami dan kadang-kadang teman-temannya berketurunan Cina selain Mr Ang akan ikut serta..

Pada suatu perjumpaan (opportunity meeting) dia mengajak saya ikut serta. Saya merasa kasihan kepadanya kerana terpaksa membongkok untuk memapah saya yang jauh lebih rendah daripadanya untuk ke dewan perjumpaan di tingkat atas rumah kedai Pekan Simpang Kuala, Alor Star yang tidak jauh kedudukannya dengan rumah kami. Ketika menuruni dan menaiki anak tangga yang agak curam itu juga saya terpaksa di awasi kerana dikhuatiri terjatuh.

Sesungguhnya produk yang berasaskan lidah buaya (aloe vera) itu merupakan di antara herba anugerah Allah kepada hamba-hambanya yang sungguh menakjubkan.

Isteri saya menghadapi masalah keputihan dan kitaran haidnya tidak teratur lalu menyebabkan dia mengalami early menopause. Ini mengakibatkan dia sering merasa sakit kepala, badan tidak berpeluh dan mukanya juga kelihatan pucat. Selepas beberapa hari mengambil produk itu, masalah keputihannya kian pulih, manakala kitaran haidnya kembali normal. Paling menggembirakannya ialah kitaran haidnya pulih seperti sediakala. Selain itu, wajahnya kelihatan berseri semula di samping badan pula mulai berpeluh.

Masalah yang sama rupa-rupanya pernah dialami oleh beberapa orang yang juga akhirnya menjadi pengedar produk berkenaan. Begitulah apa yang diberitahukan kepada saya.

Selepas menghadiri perjumpaan buat kali pertama itu, saya telah dibawa oleh Encik Hashim beberapa kali ke dewan tersebut. Pada setiap kali perjumpaan, Mr Ang mengambil peranan penting bagi mengadakan demonstrasi produk. Diperlihatkan bagaimana air paip sekarang yang tidak lagi berfungsi sebagai pengalir arus elektrik. Setelah cecair aloe vera gel dicampurkan kepada air yang digunakan itu barulah arus elektrik dapat mengalir melaluinya.

Seorang lagi Sally Tan namanya telah pulih daripada penghidapan kanser otak setelah mengambil produk lidah buaya pada kadar yang banyak. Mengikut cerita yang disampaikannya sendiri, dia adalah seorang pengedar bahan-bahan makanan dan telah disahkan oleh doktor menghidap kanser otak. Menurut doktor yang pernah merawatnya itu, oleh kerana penghidapan kansernya itu sedang berada di peringkat serius (end stage) jangka hayatnya juga dikatakan singkat.

Setelah memperolehi berita tersebut, fikirannya menjadi buntu. Sementelah memikirkan dua orang anaknya yang masih kecil dan memerlukan belaian seorang ibu. Beliau kemudian diperkenalkan dengan produk ajaib itu tetapi masih kurang yakin untuk mengamalkannya lalu disimpan sahaja di rumah.

Pada suatu hari ketika menghantar barang-barang yang diniagakan, dia tersungkur lalu pengsan dan dihantar ke hospital. Badannya kian kurus kerana terlalu runsing di samping penghidapan yang dideritainya.

Setelah keluar daripada hospital, Sally bertekad untuk mengambil produk lidah buaya. Khabarnya dia meminumnya setengah botol sehari. Kapasiti sebotol produk lidah buaya ialah 1 liter. Beberapa bulan kemudian setelah mengamalkan produk itu dia merasakan bahawa badannya bertambah sihat. Dengan situasi sedemikian dia mulai yakin kesihatannya akan pulih sepenuhnya jika berterusan mengambil produk berkenaan dan sekali gus akan menyanggah pendapat doktor yang mengatakan yang dia akan menemui ajal dalam tempoh yang singkat.

Menurut cerita kalangan kenalannya dia hanya bersekolah setakat darjah 4 dan hanya berkebolehan menulis namanya selain menandatangani resit jualan sahaja . Tetapi kini dia sudah boleh menguasai tulisan serta mampu membaca apa-apa sahaja risalah atau surat khabar setelah dia berusaha keras untuk memperolehi kemahiran tersebut.

Dalam suatu majlis sambutan di mana terdapat pulut sebagai salah satu juadahnya, Sally menegah saya memakannya kerana dikhuatiri boleh memudaratkan diri saya yang kian pulih.
Selain produk lidah buaya, terdapat tiga jenis produk lebah dalam bentuk tablet untuk dikunyah (chewable). Ketiga-tiganya juga tidak kurang ajaib meskipun ada pihak-pihak tertentu cuba menyanggahnya. Di samping itu, madu lebah asli yang tidak perlu diperincikan khasiatnya juga turut dipasarkan.

Sepintas lalu mengenai produk tersebut adalah seperti berikut:

Jeli Raja (Royal Jelly)

Dr Richard Needel seorang pakar pemakanan daripada Amerika Syarikat merumuskan hasil kajiannya berkaitan dengan jeli raja ini seperti berikut:

For over 10,000 years, ROYAL JELLY has been known as the world's most complete nutrient food, “The Perfect Food”. All of the 22 elements needed by the human body for perfect health are in the Royal Jelly.

What is Royal Jelly?

Queen bees are made, not born, and their feeding with Royal Jelly is the key to that process. Without this special food, queen bees would fail to develop properly. Royal jelly is a thick, extremely nutritious, milky-white, creamy liquid secreted by the hypopharyngeal glands of the nurse bees. Queen bees live exclusively on Royal Jelly and it accounts for their incredible size and longevity. They average 42% larger and weight 60% more than the worker bee. Amazingly, they live 40 times longer than worker bees, seven years as compared to seven weeks. In the wild, Queen bees will produce 2,000 eggs per day with each day's brood equal to 2½ times her own body weight.

Researchers at Valhalla, New York, have found that royal jelly contains a complex compound that stimulates glands and normalizes the reproductive systems of both men and women and acts as a natural hormone. Other studies have shown that chickens, pigs, and roosters grew larger, lived longer, and showed greater fertility and became more sexually active after being fed royal jelly.

Bee Pollen.

Merupakan sumber makanan yang amat baik bukan sahaja kepada lebah tetapi juga manusia kerana ia sedia terhadam dan merupakan sumber nutrien yang sangat pekat.
Penggalak tenaga – sedia hadam dan mudah meresap
Kaya dengan nutrien semulajadi – vitamin, galian, asid amino dan enzim.
Disyorkan untuk digunakan sebagai makanan tambahan. Juga sesuai untuk membantu mempercepatkan pemulihan secara umum.

Seorang pesara daripada Amerika Syarikat bernama Noel Johnson telah menulis sebuah autobiorafi bertajuk A Dud at 70 ... A Stud and 80 - And how to do it! Menceritakan pengalaman peribadi beliau berhubung dengan kesan pengambilan bee pollen sebagaimana catitan pada kulit buku berkenaan:

In 1964, retired at age 54, Noel Johnson was refused life insurance due to a week and damaged heart. His doctor prohibited any physical activity, cautioning him not even to move the lawn, saying, "You might not live to trim the borders."

Now, at age 83, this remarkable man competes in marathon runs of 26-plus miles around the world and has the gold medals to prove it! He has been named "superman" by doctors who delight in studying him to find out how he has so successfully reversed the aging process...

This book outlines Johnson's life to age 65 and reveals his 4-part "Secrets of Regeneration," a plan of natural self-care, that has enabled him to enjoy what he calls his "second lifetime", a return to full vigorous manhood and vital health.

Bee Propolis.

Ia adalah bahan berdamar yang dikumpul dan dimetabolismekan oleh lebah daripada tunas daun dan kulit pokok. Lebah menggunakan propolis untuk menutup lubang dan keretakan pada sarang mereka serta membasmi kuman sebelum ratu bertelur. Simen sarang tersebut boleh menuteralkan bahan pencemaran seperti bakteria serta virus. Propolis berfungsi dengan menghapuskan kuman di mana ia akan bertindak sebagai antiseptik semulajadi.

  • Membantu merangsangkan tubuh untuk menentang jangkitan.
  • Menguatkan sistem imun tubuh.
  • Menolong melegakan kesakitan ringan, bengkak dan keradangan..

    Seorang pengkaji, Ray Sahelian, M.D. merumuskan hasil penelitiannya seperti berikut:

    Propolis, also called "bee glue," is a resinous substance bees use to construct and maintain their hives. In laboratory tests, propolis has exhibited a variety of interesting antimicrobial and anti-tumor properties.

    What's in Bee Propolis?
    Propolis is a mixture of resin, essential oils and waxes mixed with bee glue. Propolis it contains amino acid, minerals, ethanol, vitamin A, B complex, E, pollen and highly active ingredients known as flavonoids or bioflavonoids.

    Menurut suatu cerita, pernah ditemui bangkai tikus yang masih segar dalam sarang lebah yang diselaputi dengan damar sarang lebah biarpun setelah dikaji didapati ia telah lama mati.

    Tablet bee propolis yang dipasarkan itu diadun bersama dengan madu lebah dan jeli raja.

    Terdapat kisah benar yang cukup menarik dan diceritakan sendiri oleh individu pengamal produk ini.

    Namanya dinyatakan sebagai Mr Peter Soo yang merupakan pengurus sebuah kilang membuat kotak bunyi (sound box) berhampiran Pekan Pokok Sena, Kedah. Beliau telah mendirikan rumah tangga selama 7 tahun tetapi tidak mempunyai zuriat. Berbagai ikhtiar telah dilakukannya agar hidupnya suami isteri diserikan dengan kehadiran cahaya mata seperti pasangan lain, tetapi semuanya tidak berhasil. Akhirnya dia dan isterinya cuba mengamalkan produk lebah. Menurut ceritanya, dia mengambil tablet bee propolis, manakala isterinya pula mengambil tablet jeli raja. Mereka mengambilnya dengan jumlah yang banyak.

    Beberapa bulan berikutnya, isterinya disahkan hamil dan setelah genap usia kandungannya sembilan bulan sepuluh hari, dia telah melahirkan anak. Apa yang menggembirakan ialah setelah sekian lama mereka kesunyian tanpa kehadiran zuriat, rumah mereka dihiasi dengan anak-anak kembar tiga; dua perempuan dan seorang laki-laki!

    Satu lagi kisah benar yang tidak kurang menariknya, juga diceritakan sendiri oleh Mr Peter ialah berkaitan dengan kemalangan yang menimpa salah seorang pekerjanya.

    Suatu hari seorang pekerja di kilang Mr Peter telah terputus jari tangannya akibat nahas di tempat kerja. Mr Peter mengambil jari yang putus itu lalu mengejarkan pekerja malang itu ke HAS. Sebelum meneruskan perjalanan dia singgah seketika di rumahnya untuk mengambil tablet propolis lalu dihancurkan serta ditaburkan pada luka di tempat jari pekerjanya yang terputus dan juga pada jari yang telah terpisah daripada tempat asalnya itu. Apabila dirawat, Pegawai Perubatan di HAS turut merasa hairan kerana walaupun telah hampir 2 jam jari pesakit berkenaan terpisah, tetapi ia dapat disambung dan sel-selnya masih berfungsi.

    Juga terdapat seorang kenalan saya (biarlah namanya dirahsiakan) yang telah diserang sakit jantung. Beliau sebelum ini jarang menolak undangan bagi memeriahkan sesuatu majlis makan malam dengan menyampaikan beberapa buah lagu kerana dia memang berbakat. Akibat sering merasa penat dan tidak bertenaga setelah mengalami lemah jantung dia tidak dapat memenuhi undangan untuk menyampaikan lagu di suatu majlis makan malam.

    Seorang kenalannya telah mencadangkan supaya beliau cuba mengambil produk lidah buaya. Khabarnya pada peringkat awal dia enggan, tetapi setelah didesak oleh isteri dan anak-anak, akhirnya dia mengalah. Berikutan dengan itu dia beransur pulih sehingga berjaya merangkul tempat kedua dalam salah satu pertandingan nyanyian lagu-lagu P. Ramlee.

    Ada banyak lagi kisah menarik tentang keajaiban produk lidah buaya dan produk lebah terutamanya pesakit kencing manis (diabetes), terbakar, lemah jantung dan bermacam lagi.

    Anehnya para saintis dan pengamal perubatan barat yang bukan Islam pula yang banyak membuat kajian berkaitan dengan produk lebah atau herba-herba lain yang bermanfaat kepada setiap manusia. Sedangkan menurut kitab suci Al-Quran, begitu jelas menceritakan perkara berkaitan lebah seperti yang dinyatakan dalam Surah An-Nahl ayat 68-69 bermaksud:

    Dan Tuhanmu telah mewahyukan (mengilhamkan) kepada lebah, buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu, dan di tempat-tempat (diam) yang dibuat manusia; kemudian makanlah tiap-tiap (macam) buah-buahan, dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah memudahkan (bagimu); dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, dan di dalamnya terdapat ubat yang menyembuhkan bagi manusia.

No comments: