Tuesday, May 20, 2008

06: BANGKIT SEMULA SETELAH JATUH


SEPERTI dinyatakan terdahulu, setelah kira-kira 6 bulan terlantar di rumah, saya kembali ke pejabat dan tarikhnya kalau tidak silap ialah pada 20.3.2000. Oleh kerana saya masih tidak dapat memandu motokar, terpaksalah saya menaiki motokar yang dipandu oleh isteri saya. Dia bertugas sebagai guru yang memulakan tugas pada kira-kira jam 7.35 pagi, sementara waktu pejabat saya bermula pada jam 8.30 pagi. Dengan itu saya merupakan kakitangan paling awal tiba di pejabat setiap hari.

Ketika masih berada di rumah saya telah mengatur rancangan untuk melakukan senaman dengan beberapa peralatan yang telah dibekalkan oleh Kelab Sukan dan Riadah (KSR) kembali apabila ke pejabat nanti. Apa yang saya harapkan ialah peralatan itu masih berkeadaan baik dan berada di tempatnya. Antaranya ialah basikal senaman, alat yang menerupai aktiviti mendayung perahu dan beban untuk aktiviti angkat berat.

Meskipun masih berjalan dengan menggunakan tongkat keluli tapak empat yang dibeli di Unit Fisioterapi HAS dahulu, saya menjalani latihan senaman dengan alat-alat tersebut setiap pagi. Ia berlangsung agak lama iaitu sehingga selepas waktu pejabat bermula dan kemeja yang saya pakai lencun dibasahi peluh. Oleh kerana kemeja tersebut akan saya pakai di sepanjang hari menyebabkan timbul rasa kurang selesa. Bagi mengatasinya, saya telah menyediakan T-shirt untuk dipakai apabila menjalani senaman.

Bila tiba waktu makan dari jam 1.00 hingga 2.00 petang saya tidak berupaya pergi makan di restoran berdekatan. Langkah yang diambil ialah dengan membawa bekalan makanan dari iaitu beberapa keping roti (sandwich slice) yang telah disapu kaya di samping satu tabung air Milo. Beberapa bulan kemudian bekalan minuman saya ialah kopi yang mengandungi ubi bit merah (red beet) yang di campur dengan makanan juga berasaskan ubi bit merah. Kesan yang dirasakan selain dapat mengatasi lapar ialah bila pembuangan air kecil yang lawas iaitu salah satu masalah yang telah lama saya hadapi iaitu ketika masih di desa lagi.

Selain itu saya dapati menggunakan tongkat untuk berjalan agak menggangu pergerakan terutama sewaktu menaiki dan menuruni tangga. Oleh itu saya meninggalkannya untuk berjalan tanpa bantuan tongkat. Pada mulanya ia agak sukar dan ada rakan sepejabat yang menasihatkan saya supaya menggunakannya semula. Namun saya tetap enggan berbuat demikian.

“Sampai bila saya nak bergantung kepada tongkat?” kata saya kepada mereka.

Ketika itu saya teringat akan kata-kata salah seorang Juru Pulih Anggota di Unit Fisioterapi HAS dahulu bahawa jika saya rajin bersenam, lama kelamaan saya tidak lagi memerlukan tongkat.

“Kami di unit ini hanya boleh memberi nasihat dan tunjuk ajar saja. Pesakit sendiri mesti kuatkan semangat dan sepatutnya ada inisiatif untuk berlatih sendiri bila berada di rumah,” katanya.

Biarpun tidak dapat menggunakan pen atau pensil, saya begitu bersyukur kerana ada sedikit kebolehan menggunakan aplikasi komputer. Sejak dahulu lagi saya memang berminat dengan aplikasi komputer kerana ia memudahkan saya untuk berkarya. Ketika diserang strok pada 17.9.1999 dahulu saya baru beberapa hari menjalani kursus di kelas komputer supaya lebih mahir dalam aplikasi komputer di sebuah pusat latihan swasta Alor Star dan pihak Universiti Malaya akan mengeluarkan sijilnya. Dengan sedikit kebolehan itulah saya dapat menjalankan tugas harian.

Bila tugas telah selesai, saya menghilangkan rasa bosan dengan membaca apa juga buku yang dibawa dari rumah setiap pagi. Dengan sendirinya terbit hasrat di hati untuk menulis ulasan agar ia dapat disiarkan di akhbar. Untuk menyertakan gambar kulitnya bukanlah suatu masalah kerana sebelum diserang strok dahulu pun ada saya mengambil gambar fotonya bagi tujuan yang sama tetapi tidak sempat menyempurnakan. Menulis ulasan buku merupakan di antara genre yang amat saya gemari sejak lama dahulu biarpun ada di antarnya tidak dibayar saguhati atau honorarium.

Selain ulasan buku, saya juga telah mula kembali ke arena persuratan dengan menulis beberapa buah rencana terutama bekenaan kegiatan teater di Alor Setar. Ada di antranya saya tidak dapat menyaksikannya sendiri tetapi dapat pula menghuraikannya dengan agak panjang. Saya menganggapnya sebagai di antara terapi bagi memulihkan fungsi otak kerana biarpun tanpa sebarang catatan, ia dapat ditulis berdasarkan kepada ingatan semata-mata.

Penglibatan saya di arena sastera kreatif dan persuratan sebenarnya telah berlangsung secara serius semenjak tahun 1977 lagi. Biarpun tidak banyak sastera kreatif seperti sajak dan cerpen yang dapat dihasilkan, tetapi saya pernah menjadi pemberita sambilan dengan akhbar Watan suatu waktu dahulu di samping menyumbangkan rencana kepada akhbar-akhbar lain juga.

Mutu vokal saya masih kurang sempurna ketika saya kembali semula ke pejabat untuk meneruskan tugas mengikut kemampuan.

Sebilangan rakan-rakan sepejabat mengatakan saya mengalami pemulihan dengan cepat juga. Saya memaklumkan bahawa itu adalah kudrat serta kehendak Allah s.w.t. Yang Maha Adil kerana setiap penyakit yang diturunkan kepada hamba-hambanya berserta dengan penawarnya iaitulah semangat. Kepada mereka saya jelaskan bahawa kita dilahirkan untuk menang.

Contoh yang paling ketara ialah proses yang kita lalui sejak masih bayi. Kita belajar meniarap, menyulur, merangkak, berdiri, berjalan, berlari dan kemudian menonggang basikal yang hanya mempunyai dua roda tetapi kita dapat mengimbanginya dan mengendarainya ke sana ke sini. Apa yang mesti disematkan dalam jiwa kita ialah tiada yang mustahil, dan andainya keyakinan subur dalam jiwa kita, kita boleh mencapai apa jua matlamat.

Sehubungan dengan itu, saya ingin berkongsi pengalaman dengan mereka iaitu bagaimana saya boleh bangkit semula setelah jatuh. Pada hal ketika terlantar di rumah sering saya merenung sepasang sepatu di atas rak yang telah diselaputi debu dan jaring labah-labah. Sambil itu dengan perasaan sayu, hati saya berbisik mengatakan bahawa saya tidak lagi berupaya menyarungkannya. Sepatu itu pernah digilap untuk dipakai ke pejabat atau majlis-majlis resmi suatu ketika dahulu.

Bagi tujuan berkongsi pengalaman, saya menyediakan risalah lalu salinan fotostatnya diedarkan kepada sesiapa sahaja dengan jumlah yang bukan sedikit. Namun begitu hampir tiada langsung yang ingin mengambil iktibarnya. Bahkan ada di antara rakan-rakan sepejabat yang mengoyak lalu membuangkannya ke dalam bakul sampah di hadapan mata saya sendiri.

Melihatkan itu saya sedikitpun tidak merasa kecil hati. Akan tetapi dalam hati saya berkata; mereka tak pernah merasa bagaimana sengsaranya mendapat penyakit seperti saya. Ada juga di antara mereka yang mengeluarkan kata-kata sinis konon dirinya sihat tanpa menyedari bahawa penyakit boleh datang seperti kilat pada bila-bila masa, manakala untuk pergi ia seperti pergerakan semut. Perlahan. Di samping itu ada juga dengan nada angkuh mengatakan bila sakit kemudahan hospital dengan doktor yang terbaik ada.

Saya tidak mendoakan mereka menerima musibah seperti yang saya lalui. Cuma yang saya harapkan ialah agar mereka, khususnya rakan-rakan sekerja mengambil iktibar daripada pengalaman pahit yang telah saya lalui itu.

Makanan kesihatan yang saya ambil itu wajar diambil juga oleh sesiapa sahaja terutama bagi seseorang yang masih sihat agar slogan mencegah adalah lebih baik daripada merawat dapat diamalkan. Saya mengambilnya bukan bertujuan untuk menjadikannya sebagai penawar bagi memulihkan strok. Sebaliknya ia adalah sebagai makanan bagi memperolehi tenaga supaya saya dapat melakukan senaman secara berterusan.

Setelah dihitung berdasarkan bil tunai bagi membeli produk didapati saya telah membelanjakan kira-kira RM 10,000 setahun.

Di samping mengedarkan risalah dengan tangan atau melalui pos, saya juga ada menyebarkan maklumat menerusi internet pada laman-laman tertentu. Ini adalah nikmat agenda dunia tanpa sempadan (borderless world) di era globasasi ini.

Memang tidak ramai yang memberi maklumbalas terhadap sebaran maklumat ini dan bukan pula bererti ramai anggota masyarakat buta dengan teknologi maklumat (IT), tetapi mungkin juga maklumat berfaedah begini kurang menarik.

Pun begitu saya ada juga menerima balasan mengatakan saya sewajarnya menghindari produk yang diambil itu atas alasan ia adalah produk Amerika Syarikat (US) yang merupakan penaung atau tulang belakang Israel, negara Zionis yang merupakan musuh utama umat Islam. Namun saya tetap menangkis dengan mengatakan itu adalah anugerah Allah kepada sekalian hamba-hambaNya!

Sebagai alternatifnya mereka mengesyorkan produk tempatan yang juga dikatakan hebat dan diedarkan mengikut kaedah MLM.

Seperkara yang patut disedari oleh mereka ini berkaitan dengan aktiviti jualan langsung MLM itu sendiri adalah berasal daripada Amerika Syarikat. Menurut catitan sejarah ia mula diperkenalkan pada tahun 1945 oleh Dr Karl Ramburg dan nilainya kini melebihi USD 100 bilion serta lebih 40 juta rakyat seluruh dunia terlibat sebagai penggiatnya.

Dikatakan 500 jutawan dari Amerika, 20% daripadnya terlibat dalam perniagaan MLM. Juga menurut kajian, daripada 100 syarikat gergasi terbesar, 37 terdiri daripada syarikat yang berkonsepkan MLM.

Kalau hendak diambil kira, rokok (tembakau) adalah produk Amerika Syarikat (made in USA) yang tidak membawa sebarang manfaat, bahkan mengandungi 4,000 jenis racun yang merupakan agen kanser. Kebelakangan ini semakin ramai yang menjadi penagihnya termasuk anak- anak remaja yang masih di bangku sekolah. Sepatutnya pihak-pihak tertentu, terutama kalangan penggiat MLM memperkasakan kempen anti merokok.

Era globalisasi juga menghadiahkan agenda langit terbuka (open sky) di mana kemudahan pesanan ringkas (sms) menggunakan telefon bimbit boleh digunakan bagi menyebarkan maklumat. Sungguhpun ada pihak yang menyalahgunakannya pada jalan yang kurang sihat, ia juga boleh digunakan untuk menyamapaikan maklumat berfedah cara yang berhemah. Saya menggunakannya untuk berkongsi pengalaman.

Malangnya tindakan ikhlas saya itu telah disalahmengerti oleh penerimanya. Berikutan dengan pesanan ringkas bertujuan untuk berkongsi pengalaman itu banyak juga balasan yang saya terima ialah maki hamun dan kata-kata kesat oleh pihak-pihak tertentu.

Lantas saya berperndapat ia adalah perkara kecil (remeh) dan tidak perlu difikirkan. Rasulullah s.a.w ketika menyebarkan risalah ugama Islam menerima tentangan yang lebih dahsyat dari itu. Lalu saya pendamkan rasa kesal yang bertunas di hati. Jauh daripada mendoakan mereka menerima nasib yang sama seperti saya – diserang strok - saya amat berharap agar mereka menyedari sekalipun seseorang itu aktif bersukan atau cergas melakukan sebarang gerak kerja. Sesiapa juga boleh diserang strok tanpa mengira usia, agama, bangsa atau status seseorang itu

Menurut Dr Abu Salim, pakar neurologi salah sebuah hospital swasta di ibu kota, antara penyebab strok ialah ‘anurisme sereberal’ iaitu satu bahagian yang lemah dan nipis pada dinding pembuluh darah di otak. Keadaan ini lazimnya sudah wujud semejak seseorang itu dilahirkan.

Majalah Jelita edisi Julai 2002 mendedahkan kisah seorang tokoh korporat, Mansur Mahmud yang ketika di universiti dahulu bermain rugbi dan gemar bermain bolasepak lalu kemudiannya beralih kepada golf pada tahun 1977.

Sebelum diserang strok pada tahun 1994, Puan Mimi Lim adalah seorang yang amat cergas. Menari dan mengembara ke seluruh dunia adalah kegemaran beliau yang sudah biasa bekerja 16 jam sehari mengurus pusat snuker ini. Beliau merasa rimas untuk menggunakan kerusi roda lalu melakukan senaman berteusan dan ia semakin pulih.

Berita Harian terbitan 19.2.2004 menyiarkan kisah Mohd Aris Subir, 65 tahun, seorang yang pernah memegang jawatan penting di sektor korporat dan boleh berjalan semula setelah hampir setahun diserang strok.

Begitu juga dengan Puan Norainie Taha dari Sibu, Sarawak seperti yang dipaparkan dalam Metro Ahad 22.1.2006 . Ketika masih sihat, beliau adalah seorang yang aktif bersukan termasuk mendaki gunung, berakit dan bermain futsal wanita walaupun ketika itu dia mengandung lima bulan. Agak menghairankan ialah serangan strok turut menghilangkan keupayaannya bertutur dalam bahasa Melayu dan terpaksa mempelajarinya semula. Untuk berkomunikasi dia hanya mampu menggunakan bahasa Inggeris!

Bangkit semula selepas terlantar dan lumpuh sebahagian badan. Kenytaaan yang dapat disaksikan oleh teman-teman dikatakan menakjubkan (miracle). Ada juga yang bertanyakan apa ubat yang saya ambil. Pertanyaan mereka itu saya layan dengan mengatakan saya selalu bersenam di samping mengambil makanan tambahan yang mengandungi 75 khasiat itu untuk mendapatkan tenaga.

Namun tiada siapapun yang berminat untuk mengambil produk yang saya perkenalkan itu. Selain itu saya menjelaskan bahawa pihak pengamal perubatan menyatakan tiada ubat khusus bagi penyakit strok. Sebaliknya jika mangsa strok mempunyai semangat yang tinggi serta sentiasa berdoa dan banyak bersabar dengan ujian Allah ini nescaya ia akan dapat pulih semula walaupun akan mengambil masa yang lama dan tidak semestinya pulih 100%.

Ketika menliti akhbar, saya menemui kisah seorang wanita cekal yang mengasaskan Persatuan Kebangsaan Angin Ahmar Malaysia (National Stroke Association of Malaysia - NASAM) iaitu Janet Yeo yang pulih setelah lebih 13 tahun mengalami strok. Saya menjadikan beliau sebagai idola.

Ada juga seorang pelayar internet yang menyatakan saya pulih atas faktor usia yang masih muda. Berkaitan dengan telahan ini saya kurang bersetuju kerana Allayarhamah emak saudara saya berumur 80 tahun ketika di serang strok dan hanya berupaya bergerak di dalam rumah dengan mengesot sahaja. Selepas tiga tahun hasil kekuatan semangat, dia bukan setakat berupaya berdiri, malah boleh berjalan perlahan-lahan.

No comments: